Pismo Potra Dudy do Głównego Inspektora Pracy ws. zwolnień w PKP Cargo S.A.
Przewodniczący Komisji Krajowej
Piotr Duda
Gdańsk, 18 września 2024
roku
Szanowny Pan
MARCIN STANECKI
Główny Inspektor Pracy
Szanowny Panie Inspektorze,
Na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach
zawodowych ( t.j. Dz.U. 2022, poz. 854) zwracam się o objęcie kontrolą przez
Państwową Inspekcję Pracy procesu zwolnień grupowych przeprowadzanych w PKP
CARGO S.A. w restrukturyzacji, dalej: Spółki. Z informacji uzyskanych ze
struktur Związku wynika, iż regulaminy stosowane przez pracodawców wchodzących w
skład Spółki zawierają jako kryterium doboru pracowników do zwolnienia
-długotrwałe nieświadczenie pracy na zajmowanym stanowisku.
W ocenie NSZZ
„Solidarność" kryterium to ma charakter dyskryminacyjny i stanowi przykład
dyskryminacji pośredniej. Dyskryminacja pośrednia, zgodnie z brzmieniem art.
183a § 4 k.p. istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia,
zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują lub mogłyby wystąpić
niekorzystne dysproporcje albo szczególnie niekorzystna sytuacja w zakresie
nawiązania i rozwiązania stosunku pracy (...) wobec wszystkich lub znacznej
liczby pracowników należących do grupy wyróżnionej ze względu na jedną lub kilka
przyczyn określonych w § 1, chyba że postanowienie, kryterium lub działanie jest
obiektywnie uzasadnione ze względu na zgodny z prawem cel, który ma być
osiągnięty, a środki służące osiągnięciu tego celu są właściwe i
konieczne.
Przepisy prawa pracy przewidują nieświadczenie pracy na zajmowanym
stanowisku w następujących sytuacjach:
a) zwolnienie z obowiązku
świadczenia pracy na okres kadencji w zarządzie zakładowej organizacji
związkowej - art. 31 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych,
b) zwolnienie
z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia — art. 362
k.p.
c) zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy przez pracownicę w
ciąży lub karmiącą dziecko -art. 179 § 1 i 2 k.p.
W praktyce, z długotrwałym
(jak wskazuje przepis - na okres kadencji, która zazwyczaj jest kilkuletnia)
nieświadczeniem pracy mamy do czynienia wyłącznie w przypadku działaczy
związkowych. A to uzasadnia twierdzenie iż, pozornie neutralne kryterium w
postaci długotrwałego nieświadczenia pracy na zajmowanym stanowisku w
rzeczywistości dotyczy i jest skierowane do jednej, konkretnej grupy pracowników
- działaczy związkowych, korzystających z prawa do zwolnienia z obowiązku
świadczenia pracy na mocy art. 31 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych.
W
ocenie Związku prowadzenie działalności związkowej stanowi niedozwoloną podstawę
dyskryminacji. Jako dyskryminacyjne, niezgodne z przepisami k.p. kryterium nie
może stanowić zgodnej z przepisami przyczyny doboru do zwolnienia. Kryterium
długotrwałego nieświadczenia pracy na stanowisku pracy obejmuje pracowników,
których stosunek pracy, po spełnieniu obowiązków ustawowych, podlega szczególnej
ochronie przed rozwiązaniem. Należy podkreślić, iż kryterium do zwolnienia nie
stanowi długotrwała nieobecność w pracy, co zgodnie z orzecznictwem Sądu
Najwyższego może stanowić uzasadnioną przyczynę rozwiązania stosunku pracy, ale
Spółka wybrała dyskryminacyjne kryterium długotrwałego nieświadczenia pracy na
zajmowanym stanowisku pracy.
Z informacji uzyskanych ze struktur Związku
wynika, iż to właśnie działaczom związkowym w pierwszej kolejności zostały
wręczone oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę w ramach zwolnień
grupowych.
Szczególna ochrona stosunku pracy działaczy związkowych jest
umocowana nie tylko w przepisach polskich, ale wynika również ze standardów
międzynarodowych: Konwencji Nr 98 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej
stosowania zasad prawa organizowania się i rokowań zbiorowych (art. 1),
Konwencji Nr 135 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej ochrony
przedstawicieli pracowników w przedsiębiorstwach i przyznania im ułatwień (art.
1) oraz Zaleceniu Nr 143 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącym ochrony
przedstawicieli pracowników w przedsiębiorstwach i przyznania im ułatwień (Pkt.
III).
W General Survey z 1995 roku „Ochrona przed nieuzasadnionym
zwolnieniem" Komitet Ekspertów do spraw Stosowania Konwencji i
Rekomendacji MOP, wskazał, iż w przypadku gdy nie da się uniknąć zwolnień, ważne
jest zapewnienie aby pracownicy, których stosunek pracy podlega ochronie, tacy
jak przedstawiciele pracowników, nie byli zwalniani w sposób arbitralny pod
pretekstem zwolnień grupowych.(pkt. 335).
Również orzecznictwo Komitetu
Wolności Związkowej Rady Administracyjnej MOP wskazuje, iż aktów dyskryminacji
antyzwiązkowej nie można sankcjonować pod pretekstem zwolnień podyktowanych
koniecznością ekonomiczną (pkt.l 111), programów redukcji zatrudnienia nie wolno
wykorzystywać do dokonywania aktów dyskryminacji antyzwiązkowej (pkt.l 112).
Likwidacja firmy oraz fakt, że przestała istnieć jako osoba prawna nie powinny
być wykorzystywane jako pretekst do dyskryminacji antyzwiązkowej jak również nie
powinny być przeszkodą dla właściwego organu do ustalenia, czy doszło do działań
antyzwiązkowych, a w przypadku ich ujawnienia, do nałożenia sankcji i do
zapewnienia poszkodowanym pracownikom stosownej rekompensaty (pkt.
1115)2.
Pragniemy również zwrócić uwagę na godne potępienia rozwiązywanie w
ramach zwolnień grupowych umów o pracę kobiet w ciąży, co w opinii Związku
stanowi rażące naruszenie zasad współżycia społecznego oraz nadużycie celu
restrukturyzacji.
Zaobserwowana praktyka i zakres przeprowadzanych zwolnień
grupowych wymaga nadzoru ze strony Państwowej Inspekcji Pracy.